Het raadsel van de verdwenen Boeing van Malaysia Airlines

Civis Mundi Digitaal #64

door Jan de Boer

De Boeing 777 van de Malaysia Airlines verdween op 8 maart 2014 met 239 passagiers aan boord. Het is wellicht de meest raadselachtige verdwijning in de geschiedenis van de luchtvaart. Wat is er gebeurd aan boord van de vlucht MH 370? Niemand die daar een duidelijk antwoord op heeft. Het enige wat men weet, is dat 40 minuten na het loskomen van de Boeing 777 alle radar- en radioverbindingen werden verbroken. Het vliegtuig maakte daarna een geweldige draai terug, vloog over het schiereiland Maleisië tot aan Noord Sumatra om daarna weer een draai te maken naar het zuiden en de Indische Oceaan. Het moet nog 6 uur gevlogen hebben voordat het door gebrek aan brandstof in zee stortte. Iedereen is van dat laatste overtuigd, want verschillende geïdentificeerde brokstukken van het vliegtuig zijn aangespoeld op de kusten van Reunion en Rodriques en op die van Mozambique en Tanzania. Rekening houdend met zeestromingen, winden en golven en mee gebaseerd op routine-signalen uitgewisseld door de Boeing 777 en de satellieten van Immersat hebben experts een waarschijnlijke zone waarin de Boeing is neergestort, berekend. Maar hoe zeker is dat resultaat? De brokstukken zijn meer dan een jaar na het ongeluk gevonden, de Oceaan is erg grillig, dus…

Er is een paar jaar naarstig gezocht in een zone van 230.000 vierkante kilometer door de befaamde maatschappij "Ocean Infinity" gespecialiseerd in onderzees onderzoek. In mei 2018 is de zoektocht zonder enig resultaat officieel opgegeven.

 

Wat is er aan boord van de vlucht MH370 gebeurd? Een nog onbekend ongeluk of een terroristische aanslag? Of wat velen denken: zelfmoord van de piloot? Een kaping? Er zijn nog andere onwaarschijnlijke theorieën in omloop zoals de verdwijning door een barst in de ruimtetijd: pure science fiction…

Vanaf het begin is het onderzoek gebaseerd geweest op de hypothese dat het vliegtuig nog zes uur heeft gevlogen op een automatische piloot met constante parameters voordat het in zee stortte. Moeten we de verdwijning van de Boeing 777 ook eens vanuit een andere veronderstelling benaderen? Dat doen in ieder geval vier erkende Franse experts op het gebied van controle op het vliegverkeer met een werkhypothese begin 2018 beschreven. Volgens hun is er iemand aan boord van het vliegtuig gebleven die het bestuurde. Dus niets geen automatische piloot. Hun woordvoerder, Jean-MarcGarot, laat in "Science et Vie" weten dat zij stap voor stap een waarschijnlijke en ook logische vliegroute hebben gereconstrueerd." Het vliegtuig is opzettelijk op koers gebracht naar het Australische eiland "Christmas Island" in de Indische Oceaan, dat over een grote landingsbaan beschikt. Maar degene die de Boeing 777 bestuurde, heeft het verbruik van brandstof verkeerd ingeschat. Voor ons betreft het hier een kaping die slecht is afgelopen…"

Maar Jean-Marc Garot zegt niets over het waarom van de keuze van dit eiland, ook niet over het waarom van de kaping. En wie bestuurde het vliegtuig? Een groot mysterie…

Moet het kostbare zoeken van het vliegtuigwrak nu op grond van de veronderstelling van de vier Franse experts in een ander gebied van de Oceaan hervat worden? Er is geen enkele garantie voor een goed resultaat. De familie van de slachtoffers willen evenwel hoe dan ook weten wat er werkelijk gebeurd is. En de rest van de wereld ook.